Hur gör jag för att byta abonnemang?
Att byta mobilabonnemang är lättare än vad man tror. Läs vår steg för steg-guide för att byta till ett bättre abonnemang nu.
Det är lätt att byta mobilabonnemang så länge du vet hur lång bindningstid och uppsägningstid du har. Sen finns det ett par andra praktiska frågor att tänka på, till exempel om du vill byta operatör eller om du behålla ditt nummer. Vi har samlat allt du behöver veta för att ditt byte ska gå lekande lätt.
Så gör du för att byta mobilabonnemang
Vill du behålla din nuvarande mobiloperatör men byta abonnemang kan du ofta byta direkt på Mina sidor på din operatörs hemsida. Kolla bara vad du vill ha och byt abonnemang.
Har du bindningstid kvar kan villkoren se lite annorlunda ut. Ibland tillåter mobiloperatörerna att du uppgraderar ditt abonnemang till ett nytt med mer data. Prata med din operatör för att se vad som gäller för dig.
Byta mobilabonnemang hos samma operatör – Steg för steg
- Jämför de olika abonnemangen hos din nuvarande operatör för att se vad som passar dig och dina behov bäst. Det brukar dyka upp olika erbjudanden med jämna mellanrum som gör du kan spara pengar.
- Logga in på Mina sidor hos din operatör för att byta abonnemang. Föredrar du att prata med någon hos din operatör om att byta är det bara att kontakta kundtjänst.
- Klart!
Hur gör man för att byta abonnemang och mobiloperatör – steg för steg:
- När du bestämt dig för att byta mobiloperatör och teckna ett nytt abonnemang är det smart att kolla vad som finns. Du kan jämföra alla mobilabonnemang här för att hitta det som passar dig bäst.
- Säg upp ditt nuvarande abonnemang och säkerställ att din nya startar när ditt gamla abonnemang löper ut.
- Kontakta din nya mobiloperatörer och meddela att du vill byta till dem så snart bindningstiden eller uppsägningstiden är slut hos din nuvarande operatör.
- Teckna ett nytt avtal med operatören genom att fylla i dina personuppgifter. Du får också välja om du vill behålla ditt nummer eller om du vill ha ett nytt. Efter det sköter oftast din nya operatör kontakten med din gamla för att lösa nummerflytten.
Du kommer få en bekräftelse på avtalet och ett nytt simkort skickas hem till dig inom ett par dagar. - Klart!
Viktigt att tänka på: Ha koll på om du har bindningstid kvar så du slipper betala extra avgifter.
Kan jag behålla mitt telefonnummer om jag byter abonnemang?
Ja, när du byter abonnemang och operatör får du välja om du vill behålla ditt befintliga nummer. När du beställer ett nytt abonnemang får du alternativet att behålla ditt nummmer. Svarar du ja kommer din nya operatör ta hand om uppsägningen av ditt gamla abonnemang och nummerflytten.
Att flytta över sitt nummer kan ta ett par dagar extra än om du bara skulle teckna ett helt nytt abonnemang.
Hur gör jag om jag inte vill behålla mitt nummer?
Vill du byta abonnemang och operatör utan att behålla ditt nummer säger du bara upp ditt nuvarande abonnemang. Sen tecknar du ett nytt hos den operatören du valt. Svårare än så är det inte.
Viktigt att tänka på: Tänk på att du gör saker i rätt ordning så du slipper betala dubbelt eller stå utan abonnemang. Säg därför upp ditt abonnemang och se till att ditt nya börjar fungera i samband med att ditt gamla löper ut.
Kan jag byta abonnemang med bindningstid kvar?
Nej, det är oftast svårt att göra det. Vissa operatörer tillåter att du byter till ett abonnemang med mer data. Vill du byta operatör eller byta till ett abonnemang med mindre data är det inte troligt att du får göra det.
Om du ändå vill byta abonnemang med bindningstid kvar får du kontakta din mobiloperatör för att avsluta abonnemanget. Du kommer då få en slutfaktura på det de månadsavgifter du har kvar. När du betalt den är du fri att byta mobilabonnemang eller operatör.
Måste jag byta simkort när jag byter mobilabonnemang?
Ja, det är standard att du får ett nytt simkort när du byter operatör. När du beställt nytt abonnemang kommer du snart få hem ett nytt simkort till din mobil. Du kommer då få ett trippelsim eller multisim som har alla tre simkortsstorlekar: nano, micro och mini. Dessa passar alla mobiltelefoner.
Byter du abonnemang hos samma operatör behöver du inte byta simkort utan då ändrar din operatör bara ditt avtal för datamängd.
Kostar det att byta mobilabonnemang?
Nej, det gör det inte. Det är faktiskt förbjudet för mobiloperatörer att ta ut en avgift för att du vill byta mobilabonnemang. Har du bindningstid kvar på ditt abonnemang måste du givetvis betala detta först för att kunna avsluta eller byta ditt abonnemang.
När du tecknar nytt avtal med en annan mobiloperatör kan du få betala en startavgift eller en flyttavgift för ditt telefonnummer. Vad du ska betala står i ditt avtal som du tecknat.
Kan jag byta mobiloperatör hur jag vill?
Ja och nej. Har du obetalda fakturor och/eller bindningstid kvar måste dessa först betalas innan du kan säga upp ditt avtal.
Har du inga obetalda fakturor eller bindningstid behöver du bara säga upp avtalet så får du byta hur ofta och hur många gånger du vill.
Byte av företagsabonnemang
Att byta företagsabonnemang är lika lätt som att byta privatabonnemang. Du följer exakt samma steg för att byta abonnemang som vi listat här ovan. Du kan då jämföra företagsabonnemang här.
Vad innebär uppsägningstid?
Vill du säga upp ditt abonnemang har du en uppsägningstid på vanligtvis en månad. Oavsett om ditt avtal med bindningstid går ut eller om du har ett abonnemang utan bindningstid kan du fortfarande ha uppsägningstid.
Du betalar för ditt abonnemang även under uppsägningstiden.
Viktigt att tänka på vid byte av mobiloperatör och abonnemang:
- Du måste själv säga upp ditt gamla avtal med din mobiloperatör så du inte får dubbla kostnader.
- Vill du ha kvar ditt mobilnummer, välj det när du tecknar ditt nya avtal hos din nya operatör.
- Glöm inte att kolla upp bindningstid och uppsägningstid när det är dags för byte av abonnemang.