Mobilabonnemang utan bindningstid

Många har förstått nyttan med att ha ett mobilabonnemang utan bindningstid. Men vad är ett mobilabonnemang utan bindningstid, och hur lång får bindningstiden vara på ett nytt mobilabonnemang?

På den här sidan hittar du:

  • Alla mobilabonnemang utan bindningstid
  • Enkel prisjämförelse
  • Bästa abonnemangen utan bindningstid just nu

Surfmängd
GB
Fri surf
GB
Fri surf
Kategorier
Spara oanvänd surf
Bindningstid
5G
Hittade 126 mobilabonnemang
Fri surf surf
Fria SAMTAL
0 mån BINDNINGSTID
379 kr/mån
Mer info
3 GB surf
Fria SAMTAL
0 mån BINDNINGSTID
19 kr/mån i 3 månader därefter 89 kr/mån
Mer info
8 GB surf
Fria SAMTAL
0 mån BINDNINGSTID
19 kr/mån i 3 månader därefter 99 kr/mån
Mer info
8 GB surf
Fria SAMTAL
0 mån BINDNINGSTID
19 kr/mån i 3 månader därefter 99 kr/mån
Mer info
8 GB surf
Fria SAMTAL
0 mån BINDNINGSTID
29 kr/mån i 3 månader 119 kr/mån
Mer info
abonnemang utan bindningstid
Ingen vill ha ett abonnemang med bindningstid om man kan slippa.

Vad är ett mobilabonnemang utan bindningstid?

Ett mobilabonnemang utan bindningstid är ett abonnemang med mer frihet från operatören. Om bindningstiden är slopad behöver du inte stanna kvar hos operatören ett visst antal månader bara för att ett kontrakt säger så, utan du kan när som helst byta operatör utan krångel eller merkostnad.

Bindningstid var tidigare vanligt då kunder i stor utsträckning köpte en telefon tillsammans med sitt mobilabonnemang. Men numera har kunderna större krav på att det ska vara lätt att byta operatör, och därav är det ovanligt att mobiloperatörer tar ut någon bindningstid över huvud taget. 

Det finns mobilabonnemang med frivillig bindningstid

Abonnemang med inkluderad telefon

Abonnemang där en telefon inkluderas i priset har i regel en bindningstid på mellan cirka 12 och 24 månader. Att kunna betala av på telefonen via sin mobiloperatör är oftast såväl smidigt som någonting du tjänar pengar på då telefonen i princip alltid är rabatterad.

Men du ska tänka på att det även finns nackdelar med att inkludera en telefon i sitt mobilabonnemang. För det första får du en förhöjd månadsavgift, och för det andra kostar det mycket pengar att byta operatör eller avsluta abonnemanget innan bindningstiden för abonnemanget och telefonen gått ut.

Abonnemang med ett lägre pris

Det finns mobiloperatörer som erbjuder dig ett lägre pris om du väljer att teckna dig för ett abonnemang med en bindningstid som i regel ligger på mellan 12 och 24 månader. Anledningen till att du får ett lägre pris är för att operatören försäkrat sig om att du sannolikt kommer att stanna under en längre tid.

Tumregeln säger i detta fall; om du är nöjd med operatörens abonnemang, täckning och villkor för utlandssurf är det i regel en bra idé att teckna dig för ett abonnemang med en lite längre bindningstid. Främst då du i vissa fall kan spara 100 kr eller mer i månaden på det.

Vilket är det bästa mobilabonnemanget utan bindningstid?

Det bästa mobilabonnemanget utan bindningstid är det abonnemang som uppfyller alla krav du har och samtidigt kostar minst pengar. För att hitta det bästa abonnemanget utan bindningstid måste du jämföra alla abonnemangsalternativ och välja det abonnemang som ger dig mest för pengarna.

Så jämför du mobilabonnemang utan bindningstid

1. Se till att du får en bra täckning där du bor

För att du ens ska kunna använda ditt mobilabonnemang måste operatören erbjuda en bra täckning såväl där du bor som där du befinner dig mest.

Om du bor i en medelstor eller stor stad erbjuder i princip alla operatörer en perfekt täckning, men om du bor i en mindre stad eller på landsbygden är det särskilt viktigt att du kontrollerar vilken täckning du får av operatören.

Kontrollera gärna vilken täckning var och en av operatörerna erbjuder genom att granska deras täckningskartor. De hittar du på respektive operatörs webbsida.

2. Se till att operatören erbjuder tillräckligt med surf

När du har ett obundet abonnemang kan du byta surfnivå precis när du vill. Men du kan samtidigt inte byta till en surfnivå som inte finns. Så se till att operatören erbjuder minst ett abonnemangsalternativ med mycket surf, förslagsvis minst 100 GB surf per månad eller fri surf-abonnemang.

3. Se till att du får fria samtal och sms

I princip alla operatörer ger dig fria samtal och sms, men inte alla. Det finns nämligen operatörer som tar betalt för detta, även om det är mycket ovanligt att göra så nuförtiden. 

4. Kontrollera om du kan inkludera en mobil

En betydande del kunder vill inkludera en mobil i sitt mobilabonnemang. Om du är en av dessa ska du se till att du tjänar på att inkludera telefonen genom att granska totalpriset för såväl telefon som abonnemang.

Värt att veta är att du i många fall kan få ett obundet mobilabonnemang om du betalar hela inköpssumman för telefonen direkt hos operatören.

5. Se till att du får mycket för pengarna

När du väljer ett mobilabonnemang är det viktigt att du inte tecknar dig för det billigaste abonnemanget utan att jämföra alla aspekter som är viktiga. Du ska alltså först se till att de abonnemang du vill jämföra uppfyller alla dina krav, för att därefter välja det abonnemang som ger dig mest för pengarna.

Regler och rutiner för mobilabonnemang med bindningstid

Hur lång får bindningstiden vara för ett mobilabonnemang?

En bindningstid för ett mobilabonnemang får idag inte vara mer än 24 månader. Värt att veta är även att mobiloperatörer som erbjuder en bindningstid på 24 månader också måste erbjuda dig som kund en bindningstid på maximalt 12 månader. Detta enligt de lagar vi har i Sverige.

Vad händer när bindningstiden är slut?

När bindningstiden för ditt abonnemang gått ut har du kvar ditt abonnemang precis som vanligt. Men om du hade ett rabatterat pris under bindningstiden blir du i regel tvungen att betala fullt pris efter att bindningstiden löpt ut, vilket är någonting som många glömmer. 

Du ska också ha i åtanke att du inte längre är bunden till operatören samma ögonblick bindningstiden löpt ut. Du kan således binda ditt abonnemang igen hos samma operatör, men du kan även teckna dig för ett abonnemang hos en annan operatör om du känner för det.

Hur tar du reda på hur lång bindningstid du har kvar?

För att kontrollera hur lång bindningstid du har kvar kan du antingen besöka tjänsten mina sidor, alternativt kan du ta reda på det via operatörens appar för iOS och Android. Om operatören inte erbjuder några appar kan du garanterat kontrollera hur lång bindningstid du har via mina sidor.

Värt att tänka på är även att du kan chatta eller ringa (om telefonsupport erbjuds) till supporten för att de således ska berätta hur lång bindningstid du har kvar. Men att ringa eller chatta med supporten för att få reda på hur lång bindningstid du har kvar ska vara den sista utvägen då det går snabbare att ta reda på det själv.

Kan du bli av med bindningstiden innan den löpt ut?

För att kunna byta operatör innan bindningstiden gått ut måste du beställa och betala en så kallad slutfaktura. I den fakturan står alla återstående månadsavgifter för abonnemanget specificerade, vilket i många fall blir en rejäl summa. Särskilt då du inte längre kan använda abonnemanget.

Kan du överföra bindningstiden till någon annan?

Ja, du kan överföra bindningstiden för ditt abonnemang till någon annan, och detta genom att fylla i en blankett på operatörens webbsida. Överföringen av abonnemanget är i princip alltid kostnadsfri, och om både du och mottagaren har Bank-ID går överföringen oftast snabbare.

Hur lång får uppsägningstiden vara?

Abonnemang som tecknats från och med 1 maj 2014 får bara ha en månads uppsägningstid. Avtal som tecknats innan dess får ha upp till tre månaders bindningstid, men har du tecknat ditt abonnemang efter så är en uppsägningstid på över tre månader för privatpersoner är olagligt i Sverige. 

Skillnaden på uppsägningstid och bindningstid

Vad är bindningstid?

Bindningstid är den tid du är bunden till ditt mobilabonnemang. När du har bindningstid kvar kan du inte byta till någon annan operatör, men i regel kan du skaffa ett abonnemang med högre surf samtidigt som du sällan får nedgradera ditt abonnemang. Den maximala bindningstiden är 24 månader.

Vad är uppsägningstid?

Uppsägningstiden är den tidsperiod du är tvungen att ha kvar ditt abonnemang efter att du sagt upp det. Det finns mobiloperatörer som erbjuder abonnemang utan uppsägningstid, men att ha en uppsägningstid hos sin operatör på en månad är klart vanligast. 

I praktiken innebär en uppsägningstid på en månad att du behöver vänta minst en månad innan du kan byta operatör. Om du exempelvis säger upp ditt mobilabonnemang den 15 augusti måste du alltså vänta tills den sista september innan ditt abonnemang är uppsagt.

Många väljer att säga upp sitt abonnemang långt i förväg för att således slippa vänta när man vill byta abonnemang, och det är en bra idé att göra så. 

Kan mobilabonnemang utan bindningstid ha uppsägningstid?

Ja, mobilabonnemang utan bindningstid kan fortfarande ha uppsägningstid. Så även om bindningstiden är slopad blir du tvungen att vänta en månad innan du kan byta operatör om du har en månads uppsägningstid. Med abonnemang utan bindnings- och uppsägningstid kan du byta operatör när du vill.

Fördelar och nackdelar med ett mobilabonnemang utan uppsägningstid

Fördelar

  • Du kan byta operatör när du vill.
  • Du kan enkelt byta surfnivå när du vill.
  • Det blir enklare att ta del av tillfälliga erbjudanden och kampanjer.

Nackdelar

  • Du kan i vissa fall gå miste om ett billigare mobilabonnemang.

Vanliga frågor & svar

Hur lång bindningstid får ett mobilabonnemang ha?

Ett mobilabonnemang får som mest ha en uppsägningstid på 24 månader enligt svensk lag. Om du har en ”bindningstid” på 36 månader är det bara din mobiltelefon du betalar av på det sista året, och inte mobilabonnemanget.

Hur lång uppsägningstid får ett mobilabonnemang ha?

Ett mobilabonnemang som du tecknar dig för idag får som mest ha en uppsägningstid på en månad. Mobilabonnemang för företag får dock ha en bindningstid på tre månader, och detsamma gäller för mobilabonnemang som är tecknade innan 1 maj 2014.

Vad ska jag göra efter bindningstiden löpt ut?

Efter att bindningstiden löpt ut behöver du inte göra någonting för ditt abonnemang fungerar nämligen precis som vanligt. Värt att tänka på är samtidigt att du ska passa på och jämföra nya abonnemang mot varandra så fort du får byta mobilabonnemang. Alternativt kan du välja att teckna dig för ett nytt och längre abonnemang hos den operatör du är kund hos idag för att således få ett lägre pris.