Hur säger jag upp mitt mobilabonnemang?
Ska du byta abonnemang behöver du först säga upp ditt mobilabonnemang. Det kan gå till på lite olika sätt.
Du kontaktar din mobiloperatör via telefon, eller e-post för att avsluta abonnemanget. Du vill ha din uppsägning skriftligt för att undvika problem eller missförstånd med operatören. Säger du upp ditt abonnemang via telefon kan du be dem skicka en bekräftelse på uppsägningen via e-post eller med brev som kommer hem till dig.
Kom ihåg att oavsett hur du säger upp abonnemanget måste det vara tydligt för operatören vad du vill göra. De måste förstå att du säger upp ditt abonnemang. Därför är det bra att be om en bekräftelse på uppsägningen.
Så säger du upp ditt mobilabonnemang
Det är absolut lättast att säga upp ett abonnemang om du inte har någon bindningstid. Har du bindningstid kvar är det bra att veta hur lång tid det handlar om. Säger du upp ditt abonnemang kommer du nämligen behöva betala månadsavgiften för den tid som är kvar på ditt abonnemang.
- Jämför olika mobilabonnemang så du vet vilket abonnemang du ska ha istället för det du säger upp.
- Maila din mobiloperatör och förklara att du vill avsluta ditt abonnemang hos dem. Du kan även ringa dem men be då om att få en skriftlig bekräftelse på uppsägningen. Har du bindingstid kvar upphör avtalet först när bindningstiden är slut. Oftast kan du betala hela summan för resterande betalningar för bindningstiden och på så sätt avsluta abonnemanget.
- Berätta från vilket datum du vill säga upp mobilabonnemanget. Detta gäller oavsett om du mailar eller ringer din nuvarande operatör.
- När uppsägningstiden på en månad är slut är ditt abonnemang helt uppsagt. Tecknade du ditt abonnemang före maj 2014 kan det vara en annan uppsägningstid. Kolla upp detta innan då det kan påverka din uppsägningstid. Du betalar din månadsavgift under hela uppsägningstiden.
- Klart!
Vissa operatörer har så du kan säga upp ditt abonnemang från Mina sidor hos den operatör du är kund hos. Det brukar däremot inte vara så lätt att hitta då de gärna vill behålla dig som kund.
Att tänka på vid uppsägning av abonnemang
- Kolla upp eventuell bindningstid och uppsägningstid
- Gör det skriftligt
- Bestäm vilken operatör du vill byta till
- Lös så ditt nya abonnemang börjar gälla så snart ditt gamla abonnemang avslutas
Kan jag säga upp ett mobilabonnemang innan bindningstiden har gått ut?
Ja, det kan du ofta göra. Det som är viktigt att komma ihåg är att du fortfarande kommer få betala för hela bindingstiden som är kvar. I många fall kan du prata med din gamla operatör så skickar de en samlingsfaktura på resterande månadsavgifter.
Vad är uppsägningstid?
Mer eller mindre alla operatörer erbjuder mobilabonnemang utan bindningstid om du inte tecknar en mobiltelefon kopplat till abonnemanget. Något som ofta finns är uppsägningstid. Det vanligaste är att du har en månads uppsägningstid. Under den månaden är du betalningsskyldig för ditt abonnemang. Tecknade du ditt abonnemang före maj 2014 kan villkoren vara annorlunda. Undersök detta innan du säger upp abonnemanget.
Exempel på uppsägningstid:
Du säger upp ditt abonnemang 23 september och har en månads uppsägningstid. Vanligast är att mobilabonnemang avslutas vid månadsskiften. Det betyder att ditt abonnemang är helt uppsagt 31 oktober.
Under uppsägningstiden betalar du som vanligt för ditt abonnemang.
Vad är skillnaden mellan uppsägningstid och bindingstid?
- Bindingstid är den perioden du är bunden till abonnemanget. Det betyder att under den bestämda perioden, vanligtvis 12 eller 24 månader, måste du betala för ditt abonnemang. Detta är oftast kopplat till att du köper till en mobiltelefon.
- Uppsägningstid är istället den tid som är från att du säger upp abonnemanget och fram till att det är helt avslutat. Oftast är detta en månad.
Alla operatörer har inte uppsägningstid. Om de inte har någon uppsägningstid brukar de oftast visa detta på deras webbplats. Har du redan ett abonnemang hos en operatör hittar du eventuell uppsägningstid i ditt avtal.
Kan jag behålla mitt nummer när jag säger upp ett mobilabonnemang?
Ja. När du tecknar nytt abonnemang hos en annan mobiloperatör kan du, när du tecknar nytt abonnemang, välja att behålla ditt nummer. Då löser din nya operatör så att numret flyttas över när ditt gamla abonnemang har löpt ut.
Det är viktigt att flytta ditt nummer medan ditt abonnemang fortfarande är aktivt. Är ditt mobilabonnemang redan avslutat går det inte att få behålla sitt gamla nummer.
Vad händer om jag ska flytta och inte kan ta med mitt abonnemang?
Är det så att du ska flytta till en plats där mobiloperatören saknar täckning eller om du flyttar utomlands kan du behöva säga upp abonnemanget. Har du ingen bindningstid behöver du bara följa stegen som finns under ”Så säger du upp ditt mobilabonnemang”.
Har du bindningstid kvar måste du tyvärr betala för den tiden som är kvar.
Anhöriga måste avsluta abonnemang vid dödsfall
Mobilabonnemang avslutas inte per automatik vid dödsfall. Istället måste du och eventuella andra delägare i dödsboet göra det. Kontakta mobiloperatören och berätta att ni vill avsluta abonnemanget. För att kunna avsluta ett abonnemang för någon avliden måste ni ha den avlidnes namn och personnummer.
Det går också att överlåta abonnemang till någon annan om man så önskar. Då fyller ni istället i en överlåtelseblankett eller kontaktar operatörens kundtjänst.